חיפוש

האם קנאביס ממכר?

ישנה מחלוקת מוכרת שמתייחסת להגדרה של קנאביס ותוצריו כסם מסוכן. טענה אחת גורסת כי בשנת 1937, כבר היה ברור בארצות הברית שצריכה מתמשכת של קנאביס מייצרת מצב של תלות פסיכולוגית בחומר. טענה מנוגדת טוענת כי הקנאביס הוצא מחוץ לחוק על ידי אנשי תעשייה שחששו שהגעת הקנאביס לארצות הברית תאפשר ייצור סיבים טבעיים, שיתחרו במוצרים כמו פלסטיק וניילון. והשאלה עדיין נשאלת – האם קנאביס ממכר?

 

קנאביס

קנאביס הוא צמח, שישנן עדויות על גידולו ועל שימוש בו כבר לפני למעלה מ-12,000 שנים. צורת העלה של צמח הקנאביס מוכרת כסמל והיא נראית כיד פתוחת אצבעות. ממצאים ארכיאולוגיים ותיעוד כתוב מהווים עדויות על שימושים שונים בקנאביס לאורך הדורות וסביב העולם.

בין היתר שימשו הגבעולים הארוכים של הקנאביס ליצירת סיבים שמהם ייצרו חבלים, נייר וטקסטיל ובחברות היסטוריות מסוימות הוא שימש גם לשימושים טקסיים של דתות שונות, לשימושים רפואיים וכן לשימוש פנאי, כסם משכר. כמו סמים משכרים אחרים, יש גם שיטות ודרכים לעמוד בתהליך גמילה מקנאביס.

קנאביס

קנאביס כסם

ברחבי העולם, קנאביס הוא אחד הסמים הפופולריים ביותר וכך גם בישראל. הקנאביס בוית באסיה אבל הגיע, בעזרת מהגרים, לכל רחבי העולם וכבר בחברות פרהיסטוריות, נהגו להשתמש בקנאביס גם בשל ההשפעות הפסיכואקטיביות של פרחי הקנאביס – ההשפעות המרכזיות של עישון או אידוי קנאביס הן הרגעות ומצב רוח מהורהר אבל קנאביס יכול להשפיע על משתמשים בצורה מעוררת ולגרום גם לחרדה ולפרנויה. לפי פקודת הסמים המסוכנים, קנאביס נחשב בישראל לסם מסוכן ויש איסור לייצר, להחזיק, לסחור או להשתמש בו.

 

התמכרות

התמכרות היא מצב שבו שימוש רב בחומר או התנהגות מתמשכת מייצרים הסתגלות וכתוצאה ממנה – עלייה בשימוש או בהתנהגות. בסופו של דבר, נוצרת תלות בחומר או בתחושה שנגרמת בעקבות ההתנהגות הממכרת ומחסור או מניעה עלולות לגרום לתחושות מצוקה וסטרס אצל המכור.

נהוג להפריד בין שני סוגים של התמכרויות: התמכרות פיזיולוגית והתמכרות פסיכולוגית – התמכרות פיזיולוגית, כלומר גופנית, מתרחשת כאשר החומר שנצרך או ההתנהגות מייצרות שחרור חומרים למוח ובמהלך הזמן, המוח מייצר קולטנים לחומר החדש והקולטנים מולידים תחושה הולכת ומתעצמת של צורך.

קנאביס

התמכרות פסיכולוגית

כל התמכרות שלא זוהו בה ממדים פיזיולוגיים נחשבת התמכרות פסיכולוגית. התמכרות פסיכולוגית היא כזו שמייצרת תלות חמורה גם בחומרים שאינם גורמים לייצור קולטנים במוח. כך למשל ישנו מצב נפוץ של התמכרות פסיכולוגית לעישון קנאביס ולתחושות שלהן גורם העישון.

התמכרות כזו עלולה לגרום למכור לוותר על מערכות יחסים, תחומי עניין ומשאבים כמו זמן וכסף, כדי לייצר שוב את התחושות. התמכרות פסיכולוגית אינה קלה יותר מהתמכרות פיזיולוגית ועלולה להיות מסוכנת או להוביל להתנהגויות מסוכנות.

 

לסיכום

למרות שאין עדויות מדעיות לשינויים שנגרמים במוח בעקבות שימוש בקנאביס, ניתן להתמכר לקנאביס ולמוצריו התמכרות פסיכולוגית, שעלולה להוביל לתוצאות קשות, אם לא תטופל באופן מקצועי.

קנאביס

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא