חיפוש

כיצד מתבצע תהליך קבלת ירושה?

רבים הם האנשים שצפו במהלך חייהם בסדרות וסרטים שהציגו כדרך אגב את ההתמודדות עם תהליך קבלת ירושה. שכן, מדובר בעניין מורכב שעשוי להוביל לא פעם לסכסוכים בין היורשים. מדריך זה עולה לרשת, כדי להציג אחת ולתמיד את הנושא מנקודת מבט ריאלית ולא מעדשת המצלמה. נזמין אתכם להישאר כאן, כדי שתוכלו לגלות איך מתבצע הליך קבלת הירושה ומה חשוב שתדעו אודותיו מראש.

 

הקדמה – תכירו את המונח "צו קיום צוואה"

בירור אודות קיומה של צוואה הינה פעולה נפוצה שמתבצעת לא פעם על ידי קרוביו של אדם שנפטר. שכן, זו מבהירה את האופן שבו תתבצע חלוקת הרכוש והממון שהוא הותיר אחריו. סעיף 39 לחוק הירושה קובע שיש צורך בהגשת בקשה שנקראת "צו קיום צוואה".

זו צריכה להיות מועברת לבית הדין הרבני או לרשם לענייני ירושה. מדובר בצו חשוב שנותן תוקף משפטי לרצונו של הנפטר, בהתאם לדברים שנכתבו בצוואה שלו. חשוב לציין שצריך להמתין בסבלנות לקבלת פסק הדין בנושא, כדי שניתן יהיה לחלק את העיזבון של הנפטר.

 

תבדקו אם אתם יכולים להגיש את הצו לקיום צוואה

לא כל אחד יכול להגיש את הבקשה לקיום צו צוואה. שכן, האנשים ששמותיהם מופיעים בראש הצוואה עצמה יכולים לעשות זאת ונושים של היורש שרוצים לקבל את כספם בחזרה. במצב שכזה, צריך בשירותיו של עו"ד דיני משפחה וירושה מומחה שיבצע את הפנייה הדרושה, כדי שניתן יהיה לבדוק את הזכאות להחזר החוב. בשלב זה ניתן לציין שיש כמה שלבים שתצטרכו ליישם, כדי לקבל את הירושה. בשורות הבאות יוצג כל המידע הרלוונטי אודות כל שלב, כדי שתוכלו לבצע את ההליך על הצד הטוב ביותר.

 

הגשת הבקשה לרשם לענייני ירושה

מי שזכאים להגיש את הבקשה, יכולים לשלוח אותה לרשם לענייני ירושה שנמצא במחוז שבו התגורר המנוח בעת הפטירה. הרשם לענייני ירושה אחראי לפרסם את הבקשה ברשומות ובעיתונים. שכן, כך ניתן ליידע את היורשים הפוטנציאליים ואת המתנגדים לצוואה של היורש (במידה ויש כאלה) אודות הבקשה שהוגשה למתן צו קיום צוואה.

 

הדרכים המקובלות להוצאת צו לקיום צוואה

קיימות כיום 2 דרכים שיאפשרו להוציא את הצו המדובר:

  • הגעה פיזית למשרדי הרשם לענייני ירושה או משלוח בדואר רשום

 

  • הגשה מקוונת באתר של רשם הירושות

 

כך שבעצם, כל אחד יכול לבחור בדרך המתאימה לו ביותר. מי שחי ונושם את עולם המחשבים, יוכל להגיש את הבקשה בקלות דרך האתר של רשם הירושה. אחרים שחווים קושי בהקשר זה, יכולים לבצע את ההגשה באופן פיזי.

 

הגשת בקשה פיזית או באמצעות דואר רשום

הגשה מסוג זה מצריכה הגעה למשרדי הרשם לענייני ירושה, תוך מסירת המסמכים הבאים:

  • טופס בקשה למתן קיום צוואה שנחתם על ידי גורם מוסמך (נוטריון, שופט וכו')
  • שוברי תשלום חתומים
  • תעודת פטירה מקורית של המנוח (אם אין תעודה מקורית בנמצא, ניתן למסור העתק נאמן למקור)
  • אישור שמראה שהיורשים מכירים בהגשת הבקשה למתן צו קיום הצוואה
  • צוואה מקורית של הנפטר
  • ייפוי כוח (במידה והבקשה נמסרה על ידי עורך דין)

 

שימו לב, עליכם להגיש את המסמכים הללו ב – 4 עותקים סך הכל. הראשון הוא המקור והנותרים הם עותקים.

 

הגשת בקשה באופן מקוון

מי שמעדיפים להגיש את הבקשה בקלות, מבלי להגיע למשרדי הרשם לענייני ירושה, יכולים להיכנס לאתר של האפוטרופוס הכללי. חשוב לציין שהגשה זו יכולה להתבצע במידה ומתקיים אחד מהמצבים הבאים:

  • מגיש הבקשה מחזיק בצוואה המקורית של המנוח
  • הרשם לענייני ירושה מחזיק בצוואה המקורית ולמגיש הבקשה יש את העותק שלה
  • התקבל אישור מצד בית המשפט לדיני משפחה בכל הנוגע להצגת עותק של הצוואה, כהוכחה לקיומה של הצוואה המקורית, בזמן שיש בידי מגיש הבקשה עותק משלו

נכון לרגע כתיבת מילים לה, הגשת הבקשה באופן מקוון תאפשר לכם לקבל הנחה משמעותית בתשלום אגרות שונות. מומלץ להיכנס לאתר של הרשם לענייני ירושה, כדי לבדוק את הסכומים וגובה ההנחה העדכני.

 

תהיו סבלנים – זה לוקח זמן

סביר להניח שאתם יודעים שהליכים בירוקרטיים אינם מסתיימים בן רגע. אם כך, נבקש לחדד את העניין ולציין שמדובר כאן בהליך שעשוי לארוך זמן מה. שכן, הגשת הבקשה שלכם לצו קיום צוואה, צפויה לעבור לבדיקה מעמיקה במשרדי רשם הירושות. במהלכה, בודקים את התרחישים הבאים:

  • אם ישנה צוואה נוספת שהופקדה על ידי המנוח במשרדי רשם הירושות
  • אם יש תיק שרשום על שמו של המנוח שנפתח על ידי אדם אחר
  • אם הבקשה שלכם הוגשה במלואה
  • אם קיים זיכרון דברים (במידה ומדובר בצוואה בע"פ)

רק בסיום הבדיקה הזו, תתפרסם ההודעה בעיתונים שתזמין את המעוניינים להגשת התנגדות למתן צו קיום צוואה (כפי שצוין לעיל). ניתן יהיה להמשיך בהליך ללא עיכובים במידה ולא תוגש התנגדות. מדובר בתהליך שעשוי לארוך חודשיים בערך ובסיומו, רשם הירושות יעניק לכם את הצו המדובר.

 

רגע לפני סיום: תכינו את הארנקים

חשוב לציין שהליך קבלת הירושה מצריך תשלום של אגרות שונות שעשויות לבוא לידי ביטוי כחלק מביצוע הפעולות הבאות:

  • פתיחת בקשה למתן צו קיום צוואה
  • הצואות עבור הפרסומים בעיתון יומי
  • הגשת בקשה לתיקון או לביטול של צו קיום צוואה
  • התנגדות למתן צו לקיום צוואה

 

השורה התחתונה

תהליך קבלת הירושה עשוי לארוך זמן רב והוא מצריך מילוי של טפסים וביצוע פעולות שונות. מי שצפויים לעבור את ההליך הזה, צריכים לפנות לעורך דין שילווה אותם לאורך כל הדרך, משום שזה יוודא שהם פועלים בהתאם להנחיות שקבועות בחוק.

יְרוּשָׁה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
העו_ד המושלם לתיק הפלילי שלך
העו"ד המושלם לתיק הפלילי שלך

כשמדובר בהתמודדות עם אישומים פליליים, מציאת עורך הדין המושלם יכולה לעשות את כל ההבדל בתוצאות התיק שלך. עורך דין פלילי מיומן ומנוסה יכול לספק לכם

קרא עוד »