חיפוש

מה עושים בעת מחלוקת בענייני אפוטרופסות?

מינוי אפוטרופוס הוא תהליך משפטי מורכב שבאמצעותו מעניק בית המשפט לאדם מסוים את האחריות ואת הסמכות לדאוג לאדם אחר ולקבל החלטות בעבורו. המינוי נעשה רק כאשר בית המשפט סבור כי האדם לו ממונה האפוטרופוס אינו יכול לדאוג לענייניו בעצמו. על האפוטרופוס לקדם את טובתו של האדם בתחומים אשר נמצאים תחת אחריותו. על מחלוקות בענייני אפוטרופסות נרחיב במאמר שלפניכם.

 

פיקוח על האפוטרופוס

על פי חוק הכשירות, האפוטרופוס הכללי הוא שמפקח על פעולות האפוטרופוס בכל הקשור לניהול הרכוש והכספים של החסוי שהוא אחראי עליו. גורמי משרד הרווחה הממשלתיים והמוניציפליים הם שמפקחים על האפוטרופוס בכל הקשור לטיפול הפיזי, הקהילתי, הרפואי והקהילתי. הרחבה בנושא של תפקידיו של עורך דין לענייני אפוטרופסות ניתן למצוא כאן.

 

מחלוקות עם החסוי

על פי החוק, האפוטרופוס מחויב לשמוע את דעתו של החסוי ולקחת אותם בחשבון והחסוי חייב למלא אחר הוראותיו בנושאים שנמצאים באחריותו. במקרה של מחלוקת בין הצדדים בעניינים עקרוניים, האפוטרופוס צריך לפנות לבית המשפט על מנת לקבל הנחיות. על פי הדין, עד לקבלת החלטת בית המשפט, אסור לו לכפות על החסוי את עמדתו.

 

מספר אפוטרופוסים

חוק הכשרות המשפטית הסמיך את בית המשפט למנות גם כמה אפוטרופוסים לחסוי. האפוטרופוסים נדרשים לפעול בשיתוף פעולה וכאשר דעותיהם חלוקות עליהם לפנות ולקבל הנחיות מבית המשפט. החריג לכך הוא כאשר העניין אינו סובל דיחוי ואז ההחלטה תתקבל על ידי האפוטרופוס שהעניין הובא בפניו.

 

קבלת אישור מראש

ישנם מצבים בהם האפוטרופוס אינו יכול לקבל החלטות בשם החסוי ללא אישור לכך של מבית המשפט לענייני משפחה. מקרים אלו נקבעו בחוק והם כוללים, מכירה וקנייה של דירה מכספי החסוי, מתן תרומות ומתנות באופן החורג מן הסביר, לקיחת הלוואה על שמו של החסוי, משכון נכסיו או מתן ערבות בשמו, כמו גם מכירה וקנייה של רכב ועוד.

 

החלטות אפשריות

כאשר מתגלעת מחלוקת בין החסוי לאפוטרופוס או לקרובי משפחה אחרים שלו, ניתן להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה שבו בוצע המינוי ולהביא לביטול האפוטרופסות או לחלופין לצמצום היקף המינוי, כמו להחליף את הממונה באדם אחר. בבקשה מעין זו יש להסביר מדוע לדעת העותר צריך לשנות את ההחלטה הקודמת של בית המשפט.

עצם המינוי של אפוטרופוס עלול לעורר מחלוקות קשות בין בני משפחתו של חסוי. לעתים הסכסוך המשפחתי מחייב פנייה לערכאות בכדי לקבל החלטה שתהלום את טובת החסוי. לעיתים מחלוקות בענייני ניהול רכוש יביאו למצב בו בית המשפט ימנה לכך עורך דין חיצוני.

 

סיכום מחלוקות

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו במה יש לעשות כאשר יש מחלוקת בנוגע לאפוטרופסות. על פי הדין, מחלוקת בסוגיות אלו יובאו בפני בית המשפט לענייני משפחה שיבחן מהי טובתו של החסוי. בית המשפט עשוי לפסוק לטובת אחד הצדדים בסכסוך, לבטל את עצם המינוי, לצמצם אותו או למנות לחסוי אפוטרופוס חדש.

ציוד משפטי

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
איך עובד תהליך אישור אפוסטיל 
איך עובד תהליך אישור אפוסטיל 

אפוסטיל הוא אישור רשמי המאמת את חתימתו וזהותו של נושא משרה ציבורית על מסמך רשמי. תהליך אישור האפוסטיל חיוני לצורך השימוש במסמכים רשמיים מחוץ לגבולות

קרא עוד »
כיצד מתבצע תהליך קבלת ירושה
כיצד מתבצע תהליך קבלת ירושה?

רבים הם האנשים שצפו במהלך חייהם בסדרות וסרטים שהציגו כדרך אגב את ההתמודדות עם תהליך קבלת ירושה. שכן, מדובר בעניין מורכב שעשוי להוביל לא פעם לסכסוכים בין

קרא עוד »